סוגי שיבוץ יהלומים ואבני חן

השיבוץ נחשב מאז ומתמיד לאחת ממלאכות היד העדינות והמדויקות ביותר. והיא המגשרת בין המתכת היוקרתית ממנה נעשה התכשיט לבין עולם אינסופי ומרתק של אבני חן.

שולחן משבץ מודרני, מצויד במיקרוסקופ משוכלל המותקן במרכזו, במנועים ידניים, ובערכות כלים ייחודיות, הכוללות סכיני חריטה וכרסומים מסוגים שונים.

שיבוץ איכותי ומקצועי, נעשה בגמר כל עבודות הצורפות, ולפני הגמר הסופי, מועבר התכשיט לידי המשבץ.

הכנת תשתיות שיבוץ לאבנים בודדות באחריות הצורף. למעט באבנים קטנות, בהן, המשבץ, הוא זה המכין גם את תשתית השיבוץ, בנוסף לקיבוע האבנים.

כיום, בעידן מדפסות תלת מימד המדויקות, מקובל להכין אף את תשתיות השיבוץ העדינות, מראש, בתכנון התכשיט, ובכך לחסוך זמן ופחת חומר שיש בהכנה ידנית, וכך יכול המשבץ להתרכז בקיבוע האבנים בלבד.

שיטת שיבוץ ירודה, הנהוגה במפעלי תכשיטים גדולים, העוסקים בייצור המוני וזול, ומטרתה חסכון בעלויות, היא, לשבץ את האבנים במודלי השעווה עוד קודם לשלב היציקה. הבעיה בשיטה זו, שישנם אבנים שאינם שורדים את שלב יציקת המתכת ונשרפים, ויש לחלצם ולהחליפם, בנוסף לשיניים וזיזים המתעוותים בתהליך ואינם מחזיקים את האבנים כנדרש. ואז, לפעמים, תוך זמן קצר מעת רכישת התכשיט, הלקוח מגלה, לצערו, אבנים חסרות בתכשיט.

שיבוץ איכותי ומקצועי, נעשה איפה, ישירות בחומר הסופי, קרי הזהב, תוך הקפדה ושליטה על כל הניואנסים העדינים במקום אחד.

באופן עקרוני ומסורתי, משבצים באשר הם, נמנעים לחלוטין משימוש בדבקים כל שהם. אבן שהודבקה לא תיחשב כאבן משובצת!

בוודאי, כאשר המדובר באבנים יקרות וצלולות, שימוש בדבקים יכול להיות הרה אסון ואינו מקובל בשום צורה שהיא. למעט הפנינה והאופל, בשל רגישותם הגבוהה ללחץ השיבוץ, משתמשים בדבק לצורך קיבועם.

סוגי השיבוץ לאבנים בודדות (סוליטר):

שיבוץ שיניים - Prong Setting

כיום שיבוץ השיניים הוא הנפוץ ביותר עבור אבנים בודדות, מאחר שהוא מאפשר כניסת קרני אור החודרים מהפוויליון (החלק התחתון) ויוצאים מהכתר, וכך גורמים למראה מאיר ומנצנץ.

בנוסף, שיבוץ זה מאפשר לראות את האבן בגודלה הטבעי, במינימום הסתרה.

שיבוץ שיניים גשר - Bridge Accent

שיבוץ שיניים עם גשר חיזוק בחלק העליון המונע תזוזה של השיניים, ובד בבד משמש גם כתושבת קיבוע לאבן המשובצת.

פתרון נחוץ מאוד במיוחד בשיניים עדינות.

שיבוץ שיניים דקורטיבי - Decorative

שיבוץ שיניים המשלב אלמנטים דקורטיביים אומנותיים שונים, נפוץ בעיקר בטבעות בסגנון עתיק או וינטג'.

שיבוץ כוס - Bazel Setting

שיבוץ כוס, על אף יתרונותיו הבטיחותיים. אינו נפוץ כיום, מאחר שהוא אינו מאפשר כניסת קרני אור מתחתית האבן ובכך גורע מתאורת האבן.

בנוסף, שיבוץ זה גורע מהקוטר הטבעי של האבן ומקטין אותו משמעותית.

שיבוץ חצי כוס - Half Bazel

שיבוץ חצי כוס, מהווה פשרה עיצובית מעניינת בין הרצון לתת מענה בטיחותי לחוזק השיבוץ ומאידך, את האפשרות לכניסת קרני אור חלקית מצידי האבן.

שיבוץ לחץ - Tension Setting

שיבוץ לחץ, הוא טכניקת שיבוץ מעניינת, המתאימה לאבנים עד 0.30-0.40 קרט בלבד. אבנים בעלי קוטר גדול יותר, בסיכון גדול לנפילה.

המשבץ יוצר בתחילה חריצים בשתי הדפנות המקבילות, שיתאימו לכניסת חגורת האבן לתוכם. ולאחר מכן מקרב את שתי הדפנות תוך יצירת לחץ על חגורת האבן.

בשיבוץ זה, חובה ליצור לולאת חיבור בין שתי הדפנות בתחתית האבן, שתמנע את תזוזת הדפנות כתוצאה ממכה.

סוגי שיבוץ לאבנים קטנות (מלס):

שיבוץ פתוח (אבדקט) - Fishtail

שיבוץ פתוח הוא, הנפוץ והפופולרי ביותר מבין שיבוצי הבשר.

יתרונותיו העיקריים: האפשרות להשתמש כמעט בכל משטח השיבוץ, מה שאומר בתרגום מעשי, שיבוץ אבנים בעלי קוטר גדול יותר (מאשר בשיטת השיבוץ הסגור).

בנוסף, כניסת קרני האור מצידי האבן, משפיעה לטובה, ומשדרת מראה בוהק וזוהר יותר.

 

שיבוץ סגור - Glance

שיבוץ סגור כיום, נפוץ גם הוא, אך במידה פחותה מאשר אחיו הפתוח.

זאת בשל המרחב המוגבל, והצורך להשאיר גבולות מסגרת בשטח השיבוץ. מה שמקטין בהכרח את גדלי האבנים הנתונים בשיבוץ.

בנוסף, תיחום ומסגור האבנים, משפיע לרעה על עין המתבונן, ומקטין את מראה האבנים. הדבר בא לידי ביטוי במיוחד בשיבוץ על גבי משטח זהב צהוב.

פאווה - Pave

שיבוץ פאווה, הוא גולת הכותרת של שיבוצי הבשר. ונדרשת בה מיומנות גבוהה במיוחד.

הגדרת שיבוץ פאווה: אבנים צמודות זו לזו במבנה של כוורת, ולא כאשר הן משובצות בסך. המבנה לא יפחת משבע אבנים, ויכול להגיע לעשרות ואף מאות אבנים.

שיבוץ פאווה בנוי בדרך כלל מאבני פאסט עגולות במידה אחידה.

עקרון אחידות גובה הלוחות וזוויות האבנים, הוא קריטי בשיבוצי פאווה, ולכל סטייה השפעה חמורה על המראה האחיד הנדרש.

בשל מראהו היוקרתי נודע שיבוץ זה כמקדם מכירות של תכשיטים. משטח האבנים יוצר אפקט שאין לעמוד בפניו.

 

שיבוץ מריחה - Gypsy

שיבוץ מריחה הוא, שיבוץ הנראה כמו הדבקה. 

יש הרואים בשיבוץ זה, בעל הקווים המינימליסטים, והמראה הנקי והאלגנטי, את התגלמות השיבוץ המודרני.

בטכניקת שיבוץ זו, המשבץ מרדד ומועך בו זמנית את שולי המכתש בו נמצאת האבן לכדי רדיד דק, ו"מורח" אותו על שולי האבן, וכך לוכד את האבן בחריץ.

שיבוץ מריחה מתאים בעיקר לאבני פאסט עגולות.

לשלב הגימור בדגש על שיבוץ המריחה, השפעה מכרעת למראה הסופי של התכשיט, ולסיכויי מכירתו.

מסילה - Channel

שיבוץ מסילה, נפוץ מאוד בעיקר, באבנים ריבועיות הנצמדות אחת אל השנייה ללא שולי רווח ויוצרות שטח אחיד, מרשים ומרהיב.

באבנים עגולות, בהם הצמידות מוגבלת, שיטת שיבוץ זו אינה מומלצת, בעיקר בשל תזוזות במיקום האבנים לאורך זמן, וכן בשל כניסת לכלוך לרווחים בשולי האבנים.

שיבוץ מסילה איכותי דורש מיומנות גבוהה, כמו גם, הכנה מתאימה ודיוק מירבי של מידות ופרופורציות האבנים המיועדות לשיבוץ.

© כל הזכויות שמורות, למחבר ש. שכטר.