4 Generations | Since 1939

בורסת היהלומים - מכבי, רמת גן. שעות פתיחה: א-ה 10-17 בתיאום מראש בלבד 054-2989040 

4 Generations | Since 1939

בורסת היהלומים - מכבי, רמת גן.
שעות פתיחה: א-ה 10-17
בתיאום מראש בלבד 054-2989040 

ניקוי ותחזוקת תכשיטי יהלומים

עודכן בתאריך: 02.03.2022. זמן קריאה: 3 דקות.

תכשיטים בכלל, ובעיקר, תכשיטי זהב המשובצים יהלומים ואבני חן, הינם פגיעים וחשופים ביותר ללכלוך אבק ושומנים, מאחר ואנו עונדים אותם בצמוד לגופנו משך מרבית שעות היום, מה שגורם לסיפוח ישיר של הפרשות זיעה ולכלוך רב. בנוסף לכך, היהלומים בפרט, ידועים בתכונתם המובהקת לספיחת שומנים הגורמים משמעותית לעמעום זוהרם וברקם.

מעבר לכך, השימוש היום יומי, מגביר בצורה ניכרת את הפגיעה הפיזית במתכת הרכה יחסית, ובתשתיות השיבוץ העדינות.

פגיעות לא מוכוונות אלו יכולות להיגרם ממגוון אירועים זניחים, כמו מכה תמימה ממשקוף, או נפילה על הרצפה וכדומה. תשומת לב לאירועים אלו או בדיקה יזומה מעת לעת, תמנע את עוגמת הנפש הכרוכה באובדן אבנים יקרות.

אז איך מומלץ לנקות תכשיטי זהב ויהלומים?

במפעל או בחנות, ישנם שני מכשירי ניקוי  מקצועיים המשלימים זה את זה ומיועדים לניקוי תכשיטים. הראשון הוא אמבטיית האולטראסוניק, אשר תפקידה הייחודי הוא להרעיד ולפרק את הלכלוך והשומנים הדבוקים על ידי שליחת גלים אלקטרו מגנטיים בתדירות גבוהה. השני הוא מכשיר הסטימר אשר תפקידו הוא להעיף את הלכלוך באמצעות התזת קיטור בלחץ גבוה.

כאשר אנו עוסקים באמצעים ביתיים לניקוי, שומה עלינו קודם לפרק את הלכלוך. המלצתנו הפשוטה היא, לקחת מברשת שיניים בעלת סיבים עדינים, למרוח עליה מעט משחת שיניים או כל חומר דטרגנטי עדין, ולשפשף בעדינות את כל חלקי התכשיט בשים לב בעיקר על החלק הפנימי של תשתית השיבוץ אשר שם מתרכז הלכלוך, אפשר גם להכות בעדינות עם הסיבים על מנת שיחדרו למקומות אנכיים שהגישה אליהם מוגבלת  לאחר מכן, יש לשטוף תחת זרם מים. חשוב מאוד, יש לסגור קודם את פתח הכיור בפקק, על מנת למנוע נפילה ואובדן. תופתעו לראות איך הניקיון השפיע לטובה והחזיר לחיים את האבנים.

אמבטיית אולטראסוניק

סטימר תעשייתי

כיצד מתמודדים עם חריצים ושריטות?

אחת התחנות החשובות ביותר בסיום תהליך ייצור התכשיט, הוא ללא ספק שלב הליטוש והגימור. אשר בסופו של תהליך מושקע מביא את פני שטח התכשיט להיות כמו ראי מנצנץ הגורם להחזרי אור זוהר וברק.

בלאי טבעי המכיל חריצים ושריטות ברמה מסוימת, הוא כמעט בלתי נמנע. מעבר לכך, רק איש מקצוע עם כלים נדרשים יכול ללטוש מחדש את פני השטח ולהחזירם לזוהרם המקורי. יש לקחת בחשבון, שכל הכנסת תכשיט לליטוש מחדש, מגלחת למעשה, שכבה דקיקה של חומר מפני השטח. דבר שיש לו השפעה מכרעת על ניואנסים עדינים של תשתיות שיבוץ העלולים להיפגע ולהיחלש עד כדי נפילת ואובדן אבנים.

כיצד נמזער את הסיכונים של נפילת ואובדן יהלומים?

כפי שהוסבר מקודם, אין לנו כמעט אפשרות להימנע לחלוטין מפגיעות פיזיות או נפילות. מה שכן בידינו, וזה חשוב מאוד, בדיקה פשוטה ומהירה של תשתיות השיבוץ לאחר כל אירוע, או בדיקה יזומה מעת לעת. לדוגמא: אי סימטריית השיניים המחזיקות את האבן המרכזית, במצב בו שן זזה או התעקמה. עוד בדיקה חשובה היא, לנסות לסובב את האבן (העגולה), שאמורה להיות מקובעת.

בכל מקרה בו התגלתה פגיעה כלשהי בתשתיות השיבוץ, אין לענוד את התכשיט עד להבאתו לתיקון אצל משבץ מקצועי, אשר ברוב המקרים יסדר את זה במקום. ואם זהו המקום בו נרכש התכשיט, יעשה זאת אף ללא תשלום.

בהזדמנות זו, נזכיר את המלצתנו החד משמעית לבטח את התכשיטים מפני אובדן וגניבה, ביטוח זה הנקרא גם “ביטוח כל הסיכונים” כלול בכל פוליסה תקנית של ביטוח נכס ותכולה, ועלותה היא מזערית ומשתלמת למניעת עגמת נפש.

כל חנות מקצועית אמורה לספק בעת הרכישה תעודת תכשיט המפרטת את מרכיבי התכשיט ותכולתו עם ציון מחיר, תעודה זו תקפה לחברות הביטוח.

טיפים לתחזוקה נכונה

בתליוני יהלומים, חובה לבדוק מעת לעת את תקינות המנעול והחוליות המקשרות אליו, לוודא שהם אכן סגורים לחלוטין ללא שום מרווח.

בעגילי יהלומים צמודים, יש לשים לב לפרפרי הסגירה אשר במשך הזמן עלולים לאבד את גמישותם. פרפר תקין הינו, המתלבש בלחץ מסוים על מוט העגיל. באם לחץ זה התרופף ונכנס ויוצא בקלות, חובה לסדר בהקדם. אפשר להחזירו למצבו התקין ע”י לחיצה והידוק עדינים בכל פלייר ביתי עדין.

בצמידי טניס, חשוב לבדוק מעת לעת, את תקינות הסוגרים ע”י בדיקת כל סוגר בנפרד ולוודא שאכן יש קליק והלשונית נתפסה, בנוסף, יש להיזהר במיוחד לא לכופף או לקפל את חוליות הצמיד מעבר למוגבלות הקיימת, לחץ נוסף בלתי זהיר עלול לגרום לרווח בין החוליות ואף לשבר וניתוק. בדיקת צמיד תקינה היא לתפוס את הצמיד משני קצותיו ולבדוק את מעוגלותו הרציפה לכל האורך וללא שבירות ברציפות.

© כל הזכויות שמורות, למחבר ש. שכטר.

[ti_wishlistsview]

אני רוצה לקבל מידע נוסף עבור מוצר זה?
דילוג לתוכן